REFLECTIONS ON THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE IN SOCIAL SERVICE: PARTICULARITIES OF SOCIAL RESEARCH

Authors

  • Ana Joice da Silva Peraro
  • Camila Barbosa Vieira
  • Claudia Caroline Delefrate Pereira Azevedo Araujo
  • Daiana Nascimento
  • Isabelle Narduchi da Silva
  • Maria Letícia Lellis

Abstract

The present article is a collective construction of the conclusion of the discipline of the Dissertation Seminar of the authors, in the Graduate Program in Social Work at Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). For this analysis, a literature review was carried out on. Among the reflections presented in this scope, it must be considered that many theorists carried out their studies critically reflecting on the role of the University. It is noticed that the University as a social institution is subject to responsibility in the construction and dissemination of knowledge. In addition to the points highlighted above, there are discussions about the fact that the University plays an extremely important role not only in the training of human resources, but also in the generation of technical-scientific knowledge for the socioeconomic development of the Institution itself. This discussion tends to broaden the debate on the references that although universities fulfill very similar functions, the relevance of the research carried out, as well as the construction of knowledge, does not have the same intensity, especially between the areas of study.

Author Biographies

Ana Joice da Silva Peraro

Doutoranda e Mestra pelo Programa de Pós-graduação em Serviço Social (UNESP/Franca). Membro do  Grupo Práticas em Pesquisa: perspectivas contemporâneas (PRAPES) da Faculdade de Ciências Humanas  e Sociais de Franca (UNESP), Graduação em Serviço Social (UNIFEV-2008), Licenciatura em Ciências  Sociais (UNIMES-2017), Especialização em Centralidade da Família na execução das políticas sociais.

Camila Barbosa Vieira

Graduação em Serviço Social UNIFEB-2012, Especialização em Educação em e para os Direitos  Humanos na diversidade cultural pela UNB-2015, Doutoranda e Mestra pelo Programa de Pós-Graduação  em Serviço Social (UNESP/Franca).

Claudia Caroline Delefrate Pereira Azevedo Araujo

 Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Serviço Social na Pontifícia Universidade Católica de São  Paulo (PUCSP). Mestre em Serviço Social pelo Programa de Pós-graduação em Serviço Social pela  Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Franca). Graduada em Serviço Social pela  Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Assistente Social no Centro de Referência Especializado de Assistência Social (CREAS) do município de Ribeirão Preto.

Daiana Nascimento

Assistente Social. Especialista na Saúde da Criança e do Adolescente pelo Programa de Residência  Integrada Multiprofissional em Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Mestre em  Serviço Social pela Faculdade de Ciência Humanas e Sociais - UNESP de Franca/SP. Doutoranda em  Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica (PUC) de São Paulo. Pesquisadora vinculada ao  Núcleo de Estudos e Pesquisas em Aprofundamento Marxista do NEAM PEPGSS da PUC-SP.  Coordenadora e docente do Grupo de Trabalho do Cursinho para Pesquisadores Negres Neuza Santos.

Isabelle Narduchi da Silva

Advogada, Graduada em Direito pelo Centro Universitário Educacional de Barretos- UNIFEB (2012),  especialista em Direito do Trabalho e Processo do Trabalho pela Escola Superior de Direito – ESD (2016),  Mestra em Serviço Social pela UNESP/Franca, linha de pesquisa: Mundo do Trabalho e Serviço Social.

Maria Letícia Lellis

Advogada, especializada em direito de família e sucessões. Mestre pelo programa de Serviço Social da  UNESP/Franca, Graduada em Direito pela Faculdade de Direito de Franca (2005), especialista em métodos  consensuais de solução de conflitos. Membro do Grupo de Pesquisa em Justiça Restaurativa– USP  Restaura.

Published

2023-11-13

Issue

Section

Artigos