INDIGENOUS PERFORMANCES OF RESISTANCE IN HISTORY

indigenous theories, climate crises and the white world

Authors

Abstract

Climate crises are intensifying and contrasting with the historical struggles of indigenous peoples in Brazil. In this work, I understand indigenous thought as a theoretical and philosophical production, discussing their criticisms of the concept of “humanity” and “the fall of the sky”. I tried to reflect on the “white world” and its violence, especially the climate and its changes. I worked with the concept of “performance” to emphasize indigenous movements in national and international contexts, using images. The guiding theorists were Ailton Krenak (2020, 2022), Davi Kopenawa and Bruce Albert (2015) and Diana Taylor (2013). The aim was to reflect on climate crises, indigenous theories and the emergence of indigenous performances of resistance and struggle for life.

Keywords: Indigenous performance, Indigenous History, Resistance.

 

Author Biography

Andrisson Ferreira da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutorando e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), inserido na linha de pesquisa "História Indígena, Etnohistória e Arqueologia"; também é estudante de graduação no curso de Direito pela mesma instituição. Integra o Laboratório de História Indígena (Labhin/Ufsc); Possui aperfeiçoamento em "Ensino de História: saberes e fazeres de matriz africana e indígenas". É licenciado em História pela Universidade Federal do Acre (Ufac - 2017/2022); foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid - 2018-2019) e também do laboratório Observatório de Discriminação Racial do estado do Acre (LabODR/AC - 2018-2020), do Programa de Residência Pedagógica da área de História (2018-2022); foi pesquisador do Programa de Bolsa de Iniciação Científica (Pivic e Pibic - 2018-2022) nos seguintes projetos: "Apontamentos sobre o golpe civil-militar de 1964 no Acre: Ditadura, Intolerância e perseguições políticas" (2018); "Práticas Pedagógicas em Educação das Relações Étnico-Raciais em Escolas de Educação Básica do Estado do Acre" (2019-2021); "Representações dos povos indígenas do Acre nas plataformas digitais brasileiras" (2021-2022). Atualmente é integrante do grupo de Pesquisa "Historia Indígena, Etnohistoria e Arqueologia". Possui experiência na área editorial, tendo atuado como Editor Gerente na "Revista Em Favor de Igualdade Racial" (Refir) e também no corpo editorial técnico da "Revista Das Amazônias - revista discente de História da Ufac" e livros.

Published

2025-07-15