REFLECTIONS ON ACCESS AND RETAINMENT TO EDUCATION SUPERIOR FOR PERSONS DEPRIVED OF FREEDOM

Authors

  • Salomy Correa Lobato
  • Vera Lúcia de Azevedo Lima
  • Adrilayne dos Reis Araújo

Abstract

This article aimed to carry out a brief reflection on access to higher education for people deprived of their liberty, based on a master's research with a descriptive character that aimed to outline the academic, social and criminal profile of prisoners in prison units in the State of Pará. According to the result, it was observed that access to higher education is being possible only through distance education and even so there are challenges that pervade institutional order that compromise the academic performance of convicts, which can lead to situations of locking up and even abandonment.

Author Biographies

Salomy Correa Lobato

 Assistente Social. Graduação em Serviço Social pela Universidade Federal do Pará. Mestrado em Segurança Pública pela Universidade Federal do Pará. Assistente Social da Universidade Federal do Pará. ORCID: 0000-0002-1479-9226. E-mail: salomy@ufpa.br

Vera Lúcia de Azevedo Lima

 Doutora e Pós-doutorado em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem Universidade Federal de Santa Catarina. Membra do Grupo de Pesquisa EPOTEMA. ORCID: 0000-0003-0094-4530. E-mail: veralucia@ufpa.br

Adrilayne dos Reis Araújo

 Graduada em Estatística pela Universidade Federal do Pará, Mestrado em Estatística pela Universidade de São Paulo. Docente na Universidade Federal do Pará. Membra do Grupo de pesquisa Métodos e Diagnósticos em Segurança Pública. ORCID: 0000-0002-8020-6038. E-mail: adrilayne@ufpa.br

Published

2024-01-06