REFIGURATIONS, CONTIGUITIES AND SECRETS:

THE MULTIPLE HISTORICAL-FICTIONAL FACES OF COLUMBUS

Authors

  • Daniel Vecchio Alves Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

DOI:

https://doi.org/10.18223/hiscult.v11i2.3732

Abstract

Based on the notion of narrative refiguration proposed by Paul Ricoeur (2010), in this article we will approach the historical and the fictional in their configurative and refigurative peculiarities, an approach that has been playing an active role in the heuristic process of contemporary fictional narrative. An example are the many literary representations of Christopher Columbus which promote a hermeneutic rereading of his diaries, a strategy that allowed many contemporary narratives to infer about the various historical determinations that the personality and thought of this navigator possibly enjoyed. As we will see, through apparently intentional mistakes, Columbus proliferated geographical doubts, showing evidence that he tried to deceive his fellow travelers, such as the Iberian royalty.

Author Biography

Daniel Vecchio Alves, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Daniel Vecchio Alves possui formação interdisciplinar nas Ciências Humanas: é Doutor em História pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), onde foi pesquisador do CNPq. É Mestre em Estudos Literários e Licenciado em História pela Universidade Federal de Viçosa (UFV), onde foi pesquisador da CAPES. Possui também formação na área educacional, com especialização em Docência no Ensino Superior pelo Senac-SP e com mestrado em Educação e Tecnologias Digitais pela Universidade de Lisboa (ULISBOA). Atualmente, é pesquisador de Pós-Doutorado em Estudos Literários pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com bolsa da FAPERJ / Pós-Doutorado Nota 10. Tem produzido teses e artigos nessas áreas e publicado em diversos periódicos científicos nacionais e internacionais. Seus interesses de pesquisa abrangem as relações entre História e Ficção, a História dos Imaginários, a História das Viagens Marítimas (incluindo sua historiografia), e a História da Literatura (com ênfase na História da Literatura de Língua Portuguesa). Na educação, suas investigações perpassam pela História da Educação, a Coordenação Pedagógica e as Tecnologias Educacionais.

Published

2022-12-27