DIMENSÃO POLÍTICO PEDAGÓGICA DA ÁREA DA SAÚDE = PEDAGOGICAL AND POLITICIAN DIMENSION OF THE AREA OF THE HEALTH
Resumo
O artigo discute os desafios na conquista do direito universal e integral à saúde, uma preocupação mundial, e a implantação do Sistema Único de Saúde (SUS), que se dá num contexto em que as políticas públicas são orientadas pelos ideais neoliberais, segundo a lógica do mercado, ferindo os princípios constitucionais. Analisa a educação continuada em saúde como estratégia política para a formação dos trabalhadores da saúde explorando sua dimensão pedagógica como um caminho para fortalecer a participação e a democratização nas relações entre os atores.
Palavras-chave: políticas públicas. trabalhador da saúde. educação em saúde.
ABSTRACT
The article discusses the challenges in the conquest of the universal and integral right to health – a worldwide concern – and the implantation of the Brazilian Health Unique System (Sistema Único de Saúde – SUS) that occurs in a context in which the public politicies are guided by the neoliberal ideals, according to the market logics, wounding the constitutional principles. The article also analyzes the permanent education in health as a political strategy for the formation of the health workers in its pedagogical dimension as a way to fortify the participation and the democratization of the relations among the actors.
Keywords: public politicies. health workers. education in healthcare.