EDUCAÇÃO E LITERATURA PARA CRIANÇA: ORIGENS E PERCURSO = EDUCATION AND CHILDREN'S LITERATURE: THE ORIGINS AND PATH
Resumo
Reflexão sobre a origem da educação e da literatura dedicada à criança. Charles Perrault como o marco da literatura infantil embora sem ter tido a intenção de escrever para a criança. Apresentação dos autores Jacob (1785-1863) e Wilhelm (1786-1859) e Hans Christian Andersen (1805-1875) como continuadores da obra de Perrault. Constatação da importancia da educação e literatura dedicada à criança ao longo da história.Ressaltamos que os grandes mestres da humanidade como os Budas do Oriente e Jesus, o Cristo reconheciam o potencial da infância para o desenvolvimento do ser humano.
ABSTRACT: This paper consists in reflections about the origin of Education and Literature dedicated to children. It’s an introduction about the first steps of Education and Literature for children throughout the History of Western Civilization. Charles Perrault (1628-1703), was a mark of Children's Literature, even though he had no intention to write specially for them. The authors Jacob Grimm (1785-1863) and Wilhelm Grimm (1786-1859) and Hans Christian Andersen (1805-1875) are presented as those who continue the Perrault’s Literature. It’s made a reference to the great masters of humanity, the Buddhas of the Orient and Jesus, the Christ, as those who were aware of the potential of childhood for the development of human being.