CONTROLE SOCIAL: A CULTURA DA PARTICIPAÇÃO CORRESPONSÁVEL NO CONTEXTO ESCOLAR = SOCIAL CONTROL: THE CULTURE OF CO-RESPONSIBLE PARTICIPATION INTO THE SCHOOL CONTEXT
Resumo
O artigo tem como objetivo discutir o controle social no contexto escolar, analisando a cultura da participação social no Brasil e a influência que esta exerce no desenvolvimento das políticas educacionais e nos elementos organizacionais, filosóficos, históricos e afetivos envolvidos neste contexto. O controle social é um dos desafios referenciados pela Conferência Nacional de Educação (2010) para a educação no país. Considera-se que a possibilidade de participação corresponsável da sociedade no processo educativo, além de importante para a efetivação e fiscalização de políticas educacionais democráticas, constitui uma abertura para exercício coletivo da cidadania.
Palavras-chave: controle social. escola. participação social. políticas educacionais.
ABSTRACT
This paper aims to examine the social control into the school context, through analysis of the culture of social participation in Brazil and its influence on the development of educational policies and about the institutional, philosophical, historical and affective elements present in the context. The social control is one of the challenges of the Brazilian education, pointed by the National Education Conference (2010). The co-responsible participation of the society on the educational process is an important element to control and implement democratic educational policies. Furthermore, it is an opportunity for collective exercise of citizenship.
Keywords: social control. school. social participation. educational policies